نکات مهم ولی ظاهرا جزئی در احادیث ابواب شرح شده در بالا هست  ، در شرح کلی محل ذکر آنها نبوده ؛ ولی حدیث پژوهان دورهمخوان، به دلیل اهمیت ، بایستی به آنها توجه و در آنها تامل  و دقت فرمایند.


بَابُ مَا نَصَّ اللَّهُ عَزَّ و جَلَّ و رَسُولُهُ عَلَى الْأَئِمَّةِ عليهم السلام و احِداً فَوَاحِدا
(باب۶۴)

ح ۱. سنت الهی ارجاع بندگان به سوی حجج و اولیائش سلام الله علیهم اجمعین می باشد؛ أُوصِيكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ‏ و أَهْلِ بَيْتِي‏.
• عدم جدائی و فاصله بین قرآن و امام سلام الله علیه :فاصله نگذاشتن بین قرآن و امام ؛ أَنْ لَا يُفَرِّقَ بَيْنَهُمَا.
• تعلیم ندادن به امام سلام الله علیه ؛بلکه تعلیم گرفتن از ایشان ؛َ: لَاتُعَلِّمُوهُم‏.
• نقش همیشگی انان در وارد کردن به باب هدایت و بیرون آوردن از باب ضلالت ؛ که فقط برای ایشان سلام الله علیهم تعین دارد؛ إِنَّهُمْ لَنْ يُخْرِجُوكُمْ‏ مِنْ بَابِ هُدًى، و لَنْ يُدْخِلُوكُمْ فِي‏ بَابِ ضَلَالَة
• رسول الله صلی الله علیه وآله خود اهل بیتشان را معرفی می فرمایند  ؛ چراکه : لَوْ سَكَتَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَلَمْ‏ يُبَيِّنْ مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ لَادَّعَاهَا آلُ فُلَانٍ و آلُ فُلَان‏ ؛ که اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله سکوت مي کردند وحقیقت را در مورد اهل بيتشان  آشکار نمى‏ فرمودند، آل فلان و آل فلان آن را براى خود ادعا مى‏ كردند.
• اهل  رسول الله صلی الله علیه و آله و محل تاکید و تکیه ( ثقل) ایشان بوده ،  شأن و رتبه ای خاص دارند ؛ إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ أَهْلًا و ثَقَلا.
• امیرالمؤمنین سلام الله علیه در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه و آله نیز بر مردمان اولویت و ولایت دارند؛ ولایت امام سلام الله علیه بر خلایق محدود به زمان و مکان نیست؛ فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله، كَانَ عَلِيٌ‏ أَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاس‏؛ پس آن هنگام که رسول خدا صلی الله علیه و آله قبض روح شدند امیرالمؤمنین سلام الله علیه ولایت بر مردمان داشتند.
• تمامی شئون رسول الله صلی الله علیه و آله برای تمامی امامان ثابت است الا ما خرج بالدلیل ؛أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِي كَمَا أَمَرَ بِطَاعَتِكَ و طَاعَةِ أَبِيكَ، و بَلَّغَ فِيَّ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله كَمَا بَلَّغَ فِيكَ و فِي أَبِيكَ، و أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي الرِّجْسَ كَمَا أَذْهَبَ عَنْكَ و عَنْ أَبِيكَ؛ خدا مردم را به اطاعت من امر نمود، چنان كه به اطاعت شما و اطاعت پدرتان امر فرموده و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله درباره من هم تبليغ كرده، چنان كه درباره شما و پدرتان تبليغ فرموده و خدا ناپاكى را از من برده، چنان كه از شما و پدرتان برده است‏.
•  شک، مصداق رجس ( ناپاکی و آلودگی) است؛ الرِّجْسُ‏ هُوَ الشَّك‏.

ح ۲. تمامی شئون رسول الله صلی الله علیه و آله و به خصوص اولویت بر همگان فقط در نسل امام حسین سلام الله علیه جریان دارد؛ إِنَّ هذِهِ الْآيَةَ جَرَتْ‏ فِي وُلْدِ الْحُسَيْن‏.

ح ۳. اولویت امام سلام الله علیه بر بندگان به معنی سزاوارتر و برتر بودن تصمیم ایشان است از تصمیم خودمان در تمامی امور آنان؛ إِنَّمَا يَعْنِي‏ أَوْلى‏ بِكُمْ‏، أَيْ أَحَقُّ بِكُمْ و بِأُمُورِكُمْ و أَنْفُسِكُمْ و أَمْوَالِكُم‏ ؛ این است و جز این نیست؛ يعنى اولى به شما یا سزاوارتر از شما به شما است در كارهاى شما و جان و مال شما.
•  همه امامان سلام الله علیهم اجمعین مانند امیرالمؤمنین سلام الله علیه در رکوعِ نماز صدقه داده اند؛فَكُلُ‏ مَنْ بَلَغَ مِنْ أَوْلَادِهِ مَبْلَغَ الْإِمَامَةِ يَكُونُ بِهذِهِ الصِّفَةِ  مِثْلَهُ، فَيَتَصَدَّقُونَ و هُمْ رَاكِعُونَ ؛ پس هر يك از اولاد او كه قرار بر امامت می شود، مانند خود او همين صفت را دارا شده كه در حال ركوع صدقه مي دهد.
• ملائکه، گدا و درخواست کننده از درگاه ائمه سلام الله علیهم اجمعین اند؛ و السَّائِلُ الَّذِي سَأَلَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام مِنَ الْمَلَائِكَةِ، و الَّذِينَ يَسْأَلُونَ الْأَئِمَّةَ مِنْ أَوْلَادِهِ يَكُونُونَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ. و آن سائلى كه از اميرالمؤمنين سلام الله علیه تقاضا كرد از ملائكه بود، و آنها كه از ائمه از اولادشان سؤال كنند، از ملائكه مي باشند.

ح ۴. ترس وجود مبارک رحمة للعالمین صلی الله علیه و آله از ارتداد و انحراف مردم بود و نه امر دیگری؛ و تَخَوَّفَ أَنْ يَرْتَدُّوا عَنْ دِينِهِم‏
• تبلیغ ولایتِ ولی الله سلام الله علیه وظیفه همگانی است؛ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ يُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِب‏
• ولایت، آخرین واجب الهی است که تمامیت یافتن نعمت های الهی و کمال یافتن دین مردمان به آن است؛ و كَانَتِ الْوَلَايَةُ آخِرَ الْفَرَائِض‏ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ و جَلَّ: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»

ح ۶ . امت رسول الله صلی الله علیه و آله (از لحاظ باور و رفتار) نزدیک به جاهلیت بودند؛ أُمَّتِي حَدِيثُوا عَهْدٍ بِالْجَاهِلِيَّة ؛ امت من هنوز به دوران جاهليت نزديک اند.
 
•  امام سلام الله علیه کسی است که خدای متعال او را برای خود پسندیده و او امین وی بر  خلق و غیب و دینش بوده؛ لذا: آنها را در امان او قرار داده است؛ أَمِينَ اللَّهِ عَلى‏ خَلْقِهِ‏ و غَيْبِهِ و دِينِهِ الَّذِي ارْتَضَاهُ‏ لِنَفْسِه‏.
•  امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما فرزندان رسول خدایند صلی الله علیه و آله؛ أَلَا إِنَّ هذَيْنِ ابْنَا رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله الْحَسَنَ و الْحُسَيْنَ عليهما السلام‏؛ چرا که: امیر المومنین صلوات الله علیه بدلالت واقعه مبارکه و آیه شریفه مباهله نفس (خود) رسول الله صلی الله علیه واله هستند.
•  حضرت زینب سلام الله علیها حافظ و حامل ودایع امامت اند ؛ فَدَفَعَ إِلَيْهَا كِتَاباً مَلْفُوفاً، و وصِيَّةً ظَاهِرَة ؛ پس مكتوبى پيچيده و وصيتى آشكار باو سپرد.

ح ۷ .  عزت و کرامت رسول الله صلی الله علیه و آله در نزد خدای متعال به حدی است که ارحام ایشان هم اولویت بر دیگر ارحام دارند؛ «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ» هِيَ فِينَا و فِي أَبْنَائِنَا.

 

بَابُ الْإِشَارَةِ و النَّصِّ عَلى‏ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام‏ (باب۶۵)

ح ۱ . از اموری که خدای متعال بر آن تاکید فرموده تسلیم بودن به امیرالمؤمنین بودن سلام الله علیه است؛ سَلِّمُوا عَلى‏ عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ، فَكَانَ‏ مِمَّا أَكَّدَ اللَّه عَلَيْهِمَا‏ ... ؛از جمله تأكيداتى كه خدا در آن روز بر آن دو نفر (ابو بكر و عمر) نمود، اين بود كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به آنها فرمود: برخيزيد و بعنوان «امير المؤمنين» ؛ به نشانه تسلبم بودن، به على سلام الله علیه سلام کنید.
•  خدای متعال همگان را به امیرالمؤمنین سلام الله علیه آزمایش می کنند؛ «إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ‏» يَعْنِي بِعَلِيٍّ عليه السلام‏؛ چرا که: رفتار و کردار دیگران در رابطه با وجود مبارک ایشان که الهی و ربانی می باشند، در حقیقت گزارش از امتحان الهی آنانست.

ح ۲. همه آنچه  نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد نزد ذراری ایشان که فرزندان امیرالمؤمنین سلام الله علیه اند قرار دارد؛ فَاجْعَلِ الْعِلْمَ الَّذِي عِنْدَكَ و الْإِيْمَانَ‏  و الِاسْمَ الْأَكْبَرَ و مِيرَاثَ الْعِلْمِ و آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ فِي أَهْلِ بَيْتِكَ، عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام؛ فَإِنِّي لَنْ أَقْطَعَ‏  الْعِلْمَ و الْإِيمَانَ وَ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ و مِيرَاثَ الْعِلْمِ و آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ مِنَ الْعَقِبِ‏ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ، كَمَا لَمْ أَقْطَعْهَا مِنْ ذُرِّيَّاتِ‏ الْأَنْبِيَاءِ عليهم السلام». ؛ پس اكنون آن علمی كه نزد تو است و ايمان و اسم اكبر و ميراث علم و آثار علم نبوت خاندان خود را بعلى بن ابى طالب سلام الله علیهما بسپار، زيرا من هرگز علم و ايمان و اسم اكبر و ميراث علم و آثار علم نبوت را از نسل و ذريه تو قطع نكنم، چنان كه از ذريه‏ پيامبران قطع نكردم.
در ضمن« اسم اکبر » منزلت مقام نورانی بلا تعین خود وجود مبارک امام علیه السلام است که بزرگترین اسم و صفت و آیه (نشانه) از خدای بی نشانه است که در پرتو آن او بهر چیزی دانا و بهر کاری تواناست.

ح ۳ . "اسم اکبر" کتابی است که همه چیز به آن دانسته می شود؛ الِاسْمَ الْأَكْبَرَ، وَ هُوَ الْكِتَابُ الَّذِي يُعْلَمُ بِهِ عِلْمُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ الَّذِي كَانَ مَعَ الْأَنْبِيَاءِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏
•  تمام لحظات رسول خداوند به بیان فضائل امیرالمؤمنین سلام الله علیهما و آلهما می گذشت؛ و لَايَزَالُ يُخْرِجُ لَهُمْ شَيْئاً فِي فَضْلِ وصِيِّهِ ؛ هميشه و مدام از فضایل وصيش برای آنها آشکار می فرمودند.
•  شناخت فضایل امام سلام الله علیه در شناختن او لازم می باشد  ؛ و أَعْلِنْ وصِيَّكَ، فَأَعْلِمْهُمْ‏ فَضْلَهُ‏ عَلَانِيَة
•  کتاب خدا و اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله دو امر خطیر و نفیس (تکیه گاه) نظام آفرینش اند؛ و الثَّقَلَانِ كِتَابُ اللَّهِ- جَلَّ ذِكْرُهُ- و أَهْلُ بَيْتِي‏
•  قرآن بیان کننده فضائل امام سلام الله علیه است ؛ فَلَمْ يَزَلْ‏ يُلْقِي فَضْلَ أَهْلِ بَيْتِهِ بِالْكَلَامِ، و يُبَيِّنُ لَهُمْ بِالْقُرْآن‏ ؛ (ایشان ) همواره فضيلت اهل بيتش را بوسيله بيان القا ميفرمود و بوسيله قرآن براى مردم روشن مي ساخت.
•  مودّت قرائتی است که امام سلام الله علیه در آیه بیان فرمودند: " وَ إِذَا (الْمَوَدَّةُ) سُئِلَتْ‏ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ‏» يَقُولُ: أَسْأَلُكُمْ عَنِ الْمَوَدَّةِ.
توجه و تأمل فرمائید که در ضمن صورت نوشتاری «مودت» و « مودة» بدون اعراب یکسان می باشند ، و دراین امر سری است که بیان وجود مبارک امام  کاشف ان است.
•   "الکتاب" همان "الذکر" است و اهل آن آل محمد سلام الله علیهم اجمعین هستند؛ قَالَ: الْكِتَابُ: الذِّكْرُ، وَ أَهْلُهُ: آلُ مُحَمَّدٍ عليهم السلام‏ . و در این هماهنگی و همخوانی معانی و معارفی برای اهل دقت و معنا نهان است.؛ تامل فرمائید.

شرافت ظاهری هم به رسول الله صلی الله علیه و آله است؛ و شَرَّفَنَا بِكَ و بِنُزُولِكَ‏ بَيْنَ ظَهْرَانَيْنَا ؛ خدای متعال ما را به وجود شما و نزول اجلال شما در ميان ما شرافت بخشید .

ح ۴ . امیرالمؤمنین خلیل رسول الله اند صلی الله علیهما و آلهما  ؛ «ادْعُوا لِي خَلِيلِي‏»؛ و « خلیل» دوستی است که  در محب خلائی نیست مگر انکه از محبت او پر شده است .

ح ۵ . رسول الله صلی الله علیه و آله تنها معلم امیرالمؤمنین سلام الله علیه اند؛ عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله عَلِيّاً عليه السلام أَلْفَ حَرْف‏.؛
پس: بر خلاف علم بشری، حروف هم در علم وحیانی  و کتاب الهی معنی دارند؛ بطوریکه سه حرف از آن حاوی علم همه کتاب الهی است: « ا ل م : ذلک الکتاب...» ؛ ( اوایل بقره).

ح ۹ . آشکار شدن یک یا دو باب از آن میلیون ابواب علم برای شیعیان و آنانی که تحت ولایت امام سلام الله علیه هستند و جهالت محض بشر؛ فَقَالَ: «يَا كَامِلُ، بَابٌ أَوْ بَابَانِ».
•  هر مقدار از فضائل امام سلام الله علیه نقل شود باز نسبت به عظمت قدر ایشان و کثرت فضائلشان جاهل ایم ؛مَا تَرْوُونَ مِنْ فَضْلِنَا إِلَّا أَلِفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ ؛ شما از فضل ما جز يك ألف ناقص روايت نتوانید كرد.
توضیح اینکه: در خط کوفی که آن زمان متداول بوده، حرف«ا» در کتابت، و در انتهای آن، به اندازه یک ربع دایره دنباله داشته؛ لذا: حرف «ا» در کتابت کوفی، بدون آن دنباله، ناقص است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید