بَابُ الْإِشَارَةِ و النَّصِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عليهما السلام (باب ۶۶)

ح ۱ .  کتاب و سلاح از ودایع امامت است؛ ثُمَّ دَفَعَ إِلَيْهِ الْكِتَابَ و السِّلَاح‏


«ودایع امامت» که از جمله نشانه های صدق مدعای امام علیه السلام در خلافت امام ثابت الامامه پیش از خود می باشد، عبارت از اشیاء منحصر بفردی است که در رابطه با رسول الله و امیر المومنین و امام پیشین می باشد؛ مانند: سلاح ، وصیت نامه، جفر، جامعه (که در باب خاص خود از ان دو یاد خواهد شد) ، قرآن امیر المومنین، و مصحف حضرت صدیقه طاهره صلوات الله علیهم و آلهم اجمعین که امکان ندارد در اختیار دیگری بجز امام حی منصوب باشد.

ح ۴ و ۳ .  حضرت ام سلمه سلام الله علیها حامل و امانت دار کتاب و وصایای امامت بودند؛ اسْتَوْدَعَ أُمَّ سَلَمَةَ كُتُبَهُ وَ الْوَصِيَّة؛
که نشانه از جلالت شآن آن علیا مخدره نزد اهل بیت علیهم السلام دارد.
و همین کار را (سپردن ودایع امامت برای تحویل آن به امام بعدی) وجود مبارک امام سجاد علیه السلام با حضرت زینب کبری سلام الله علیها اجرا کرده اند (باب ۶۸ ، احادیث ۲،۱).

 

َابُ الْإِشَارَةِ و النَّصِ‏ عَلَى‏ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عليهما السلام‏ (باب ۶۷)

ح ۱ . تصریح امام حسین سلام الله علیه به هتک حرمت رسول الله صلی الله علیه و آله توسط عایشه و پدرش؛ فَقَالَ لَهَا الْحُسَيْنُ عليه السلام: قَدِيماً هَتَكْتِ‏ أَنْتِ و أَبُوكِ حِجَابَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله، و أَدْخَلْتِ عَلَيْهِ بَيْتَهُ‏ مَنْ لَايُحِبُّ قُرْبَهُ، و إِنَّ اللَّهَ تَعَالى‏ سَائِلُكِ‏ عَنْ ذلِكِ يَا عَائِشَةُ» : امام حسين عليه السلام به او فرمودند: تو و پدرت در سابق حرمت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را پاره كرديد و در خانه او كسى را وارد ساختی كه دوست نداشت نزديک او باشد (مقصود ابوبكر و عمر است). اى عايشه خدا از اين كارت از تو بازخواست مى‏ كند.

از وقایع زمان حضور عایشه در  حیات رسول اکرم صلی الله علیه و آله در منزل آن حضرت، دادن اخبار مربوط به آن حضرت و اهل بیت علیهم السلام به پدرش بود.
و نکته مهم اینکه آن حضرت برای هر کدام از همسران خود خانه ای در حاشیه مسجد داشتند و برای خود خانه شخصی نداشتند. و خانه اختصاصی ایشان همان بیت وجود مبارک امیر المومنین و صدیقه طاهره صلوات الله علیهما و آلهما  بود که امروزه مضجع نورانی ایشان آنجاست..
آن بیت نورانی همان است که به آتش کشیده شد، و سپس به استناد حدیثی که خود جعل کرده بودند که آن حضرت فرمودند «نحن معاشر الانبیاء لا نورث»؛ ما گروه پیامبران ارثی از خود بجا نمی گذاریم، فدک و نیز همان منزل را مصادره کرده و آن را در اختیار خود گرفته و عملا آن را از آن خود ساختند؛ لذا: جنازه های آنها نیز آنجا دفن شد؛ این همه  و وقایع دیگر در ظاهر توسط اولی و دومی بود که انجام می شد ، ولی در حقیقت از پشت پرده توسط عایشه بود که تدبیر و مدیریت می شد ؛ اشاره کوتاه  وجود مبارک امام حسین علیه السلام اشاره و گوشزد و یاد آوری نقش آفرینی یکی از چهار نقش آفرین در فجایع بعد از رحلت است. علاقمندان به مطالعه و اطلاعات بیشتر مراجعه فرمایند به کتاب های:
 محمد علی برو، أین دفن النبی .
علامه سید مرتضی عسکری، ادوار حیاة عایشه.
در ضمن این دو کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.

در حدیث ۳، از عایشه با لقب « حمیراء» یاد شده که موافقان او خصوصا متصوفه از آنها، آنرا کنایه از زیبایی او مانند تعبیر«سرخ و سفید» در فارسی می دانند که بیان از خوش آب و رنگ بودن است؛ در حالیکه او به این صفت به دلیل داشتن  سرخی (پیسی) پاهایش شهرت داشته است؛ (بنگرید: احتجاج۱۶۶:۱  از قول علیا مخدره ام سلمه).

 

بَابُ الْإِشَارَةِ و النَّصِّ عَلى‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا (باب ۷۰)

ح ۷ . همه امامان سلام الله علیهم اجمعین قائم هستند؛ لَعَلَّكُمْ تَرَوْنَ‏ أَنْ لَيْسَ كُلُّ إِمَامٍ هُوَ الْقَائِمَ بَعْدَ الْإِمَامِ الَّذِي كَانَ قَبْلَه‏  ؛ شايد شما باور نداريد كه هر امامى بعد از امام پيشينش قائم (بامر خدا) است؟ ؛
یعنی: هر امامی در عصر و زمان خود، خلیفه خدای متعال است؛ لذا: او قائم به تحقق بخشیدن به مشیت و اراده و رضایت و ولایت الهیه در نظام تکوین و تشریع  است. و قیام اخرین امام از ائمه دوازده گانه و  اخرین حجج الهیه، با همین عنوان، در حقیقت ظهور صدق و عدل الهی در عالم، در امتداد همان است.

و جالب است بدانید که از خیانت ها و جنایت های متصوفه، مصادره کردن همین عناوین و بلکه بالاتر آنها که خود خدا بودن  است ( ! ) برای اقطاب و مشایخ خود می باشد.

 

بَابُ الْإِشَارَةِ و النَّصِّ عَلى‏ أَبِي الْحَسَنِ مُوسى‏ عليه السلام‏ (باب ۷۱ )

ح ۸ . امام کاظم سلام الله علیه برکت عظیم برای شیعیان اند؛ هذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ فِينَا مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلى‏ شِيعَتِنَا مِنْه‏.

شاید بدلیل بیشترین بهره مندی در حل مشاکل و برآورده شدن حوایج در ساحت مقدسه ایشان. وشاید عنوان «باب الحوائج» برای معظم له به همین سبب باشد؛ الله العالم.

ح ۱۰ . امام و حجت خدا سلام الله علیه با دیگر فرزندان پدر بزرگوارشان متفاوت اند؛ «إِنَّهُ مِنْ نَفْسِي‏ و أَنْتَ ابْنِي‏» ؛ او از (جان) من است در حالی که تو پسر من هستی .

ح ۱۱ .  بعضی از معجزات انبیاء (سخن گفتن در گهواره) در رفتار روزمره امام سلام الله علیه برای مردمان مشهود بوده است؛ فَدَنَوْتُ فَسَلَّمْتُ عَلَيْه‏ فَرَدَّ عَلَيَّ السَّلَامَ‏ بِلِسَانٍ‏ فَصِيح‏  ؛ من نزديك رفتم و سلام كردم، ایشان با زبانى شيوا بمن جواب سلام‏ فرمودند.

•  همه چیز در این عالم دارای اثر می باشد به خصوص اسم که حتی موجب تاثیر در زندگی شخص می شود؛ قَالَ لِيَ اذْهَبْ فَغَيِّرِ اسْمَ ابْنَتِكَ الَّتِي سَمَّيْتَهَا أَمْسِ فَإِنَّهُ اسْمٌ يُبْغِضُهُ اللَّهُ وَ كَانَ وُلِدَتْ لِيَ ابْنَةٌ سَمَّيْتُهَا بِالْحُمَيْرَاءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  انْتَهِ إِلَى أَمْرِهِ‏ تَرْشُدْ فَغَيَّرْتُ اسْمَهَا ؛پس بمن فرمودند: برو و نام دخترت را كه ديروز گذاشتى تغيير ده، زيرا خدا آن اسم را مبغوض دارد،- يعقوب گويد، براى من دخترى متولد شده بود كه نامش را حميراء گذاشته بودم، امام صادق عليه السلام فرمودند: بدستور او رفتار كن تا هدايت شوى. پس من اسمش را تغيير دادم.

در مورد تاثیر نام گذاری در شخص و زندگی او، در کتاب «کوچه باغ های بهشت سعادت» توضیحاتی ناگفته ای عرض شده، علاقمندان به آنجا مراجعه فرمایند.

ح ۱۵ . مقامات و شئونات امامت در تمامی عمر مبارک امام سلام الله علیه برای ایشان جاری است و تغییرات جسمی و بشری (مانند تفاوت دوران طفولیت و نوجوانی و .. که در دیگر افراد بشر منشأ تأثیر است) در شئون امامت تأثیری ندارد؛ إِنَّ صَاحِبَ هذَا الْأَمْرِ لَايَلْهُو وَ لَايَلْعَبُ‏ ؛صاحب اين امر بازى و بيهوده‏ گرى نكند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید